Modulul pedagogic? ăăăăăă, nu!

Toate ar fi fost bune și frumoase în continuare dacă sistemul ăsta care scoate profi ratați pe bandă rulantă nu ar fi fost dat peste cap de vestitul lup cel rău, Daniel Funeriu. Susnumitul, prin LEN(Legea Educației Naționale), a spus așa(parafrazez): ia să nu mai intre toți ratații absolvenți de studii superioare și nivel I de modul pedagogic în învătământul preuniversitar. Ia să punem copiilor în față niște profesori competenți, absolvenți de masterat didactic(nivel II de modul pedagogic) care să fie capabili să predea și să-și treacă examenele(vezi rezultatele examenului de titularizare).

Orice ratat poate fi profesor

Bate vântul frunzele, se-nvârtesc miniștrii. A venit la putere madam Androneasca acompaniată de useliști și ce să vezi, schimbă LEN-ul și clasa-de-liceurestabilește vechea ordine a incompetenței în educație. Anul universitar 2012 – 2013. Romania. Ministerul Educației, prin ordinul 5745/2012(acest ordin a fost dat de ministrul interimar al Educației, Liviu Marian Pop), reintroduce nivelul I al modulului pedagogic. Conform acestui ordin, studenții din anul I care urmează cursurile unei facultăți la nivel licență, se pot înscrie în vederea parcurgerii nivelului I al modului psihopedagogic.

Ce-a vrut Funeriu să facă e să impiedice ca orice absolvent de studii superioare să predea la școala primară și gimnaziu pentru că saltul de pe bancile facultății în “jilțul de tartor” de la catedră este foarte ușor. Termini studii la nivel licență cu durată de 3 ani, termini și prima treaptă a modulului psihopedagogic și hop-țop esti profesor, iar dacă nu te duce capul și nu reușești să iei peste 7 la titularizare stai liniștit că nu-i bai, te iau ăștia ca suplinitor.

Eu sunt o ratată dar datorită Ministerului pot să fiu profesor

În anul universitar 2011 – 2012(eu eram în anul I) n-am prins modulul pedagogic tocmai datorită lui Funeriu care înăsprise căile spre profesorat. Minunea n-a ținut mult, ca să mă trezesc în anul II că se reintroduce nivelul I și că și cei ca mine care pierduseră un an se pot înscrie. Ca o ratată ce sunt, m-am înscris și eu la cursurile alea că dacă tot erau pe gratis(eu fiind la buget) de ce nu?

Și mă trezesc eu în anul II cu două materii(una normală și una de recuperat) de la modul. Si dă-i și luptă, și dă-i și luptă. Această minunată struțo-cămilă furnizată de Minister m-a pus în hilara situație de a studia o materie de anul II înaintea materiei introductive de anul I. Sexy, nu?

Chiar vreți să știți cum sunt pregătiți profesorii copiilor voștri?

Pentru că eu o să fiu profesorul copiilor voștri, eu care în primul semestru al modulului am fost evaluată printr-un examen scris ce avea 2 întrebări a câte 5 puncte fiecare. Eu care nu reușeam tot timpul să ajung la cursurile și seminariile modulului, eu care nu înțelegeam mai nimic profesor-liceuydin limbajul de lemn al profesorilor mei, eu care am învățat mai bine din literatura de specialitate in alte limbi pentru că literatura de specialitate românească este scrisă într-o păsărească de excepție.

Din cauza orarului care mi se suprapunea cu activitățile și cursurile de la facultate, n-am ajuns niciodată la vreun seminar de Psihologie educațională(materie de anul I la modul), totuși am reușit să intru în examen fără nici un fel de problemă, chiar dacă atunci îmi vedeam prima dată seminarista și a doua oară profa. Tot eu o să fiu profesoara copilului tău. Am fost întrebată la Fundamentele pedagogiei ce este curriculumul și care sunt funcțiile învățării, puteam să fi învățat doar astea 2 subiecte și să iau 10(un subiect valora 5 puncte iar celălalt 4) ca de celelalte să nu mă intereseze și să nu știu nimic. Ei bine da, eu o să predau copilului tău. Cum te simți în legătură cu asta?

De ce nu vrem să schimbăm?

Pentru ca “să mănânce și gura mea ceva”. Ca profesori, ne convin trainingurile pe banii UE, perfecționările, școlile de vară pe nu știu unde, banii de protocol la Bac, de ce am schimba ceva? Ca edituri și persoane conexe, ne convin pacturile cu profesorii pentru a vine nu știu ce culegere copiilor(la fiecare din cele 15 materii). Ca guvernanți, e ok să nu schimbăm nimic din vechiul sistem de învătământ, ne mândrim cu cei câțiva olimpici internaționali la matematică și informatică(care oricum pleacă din țară), iar pe majoritatea elevilor care nu ating nici măcar pre-mediocritatea îi dăm dracu’ să meargă în Italea. Tot ca guvernanți e ok să nu dăm prea mult la sută din PIB educației, că doar nu vrem un popor educat și informat care să se ridice împotriva noastră.

…și-atunci ne mai mirăm de toate divele de 15-16 ani care se bat și se tund între ele pentru băieți, de toti profesorii batjocoriți în clase? Ne mai mirăm că un adolescent de 17 ani face sex cu o minoră de 15 în toaleta școlii, se filmează și ajung pe youtube? Ne mai mirăm că am ajuns o țară de asistați social și de șmenari prin țări străine? Nu ne mai mirăm!

Te-a umezit postul? Dă un share mic!

Comments 21

  • In Romania cam orice ratat cu diploma ajunge profesor… cum crezi ca se explica de ce avem atatea generatii de elevi in care nici macar jumatate nu au promvat bacul? pentru ca tote scursurile cu diploma au ajuns profesori.
    Cand i vad ca se plang ca au salarii mici… pentru ce sa primeasca salarii mai mari? se vede ceva in urma lor in fara de santuri pline de prosti? evident ca nu…
    Eu nu am facut modulul pedagogic si nici nu o sa il fac vreodata… dar am multi colegi de facultate care acum au juns profesori si cand stau sa ma gandesc cam ce logica si ce ratiune aveau ei la seminarii etc. incep sa imi fac cruce… imi este mila de progeniturile care trec prin mainile lor…

  • Jumatate din elevi nu au promovat examenul de bacalaureat pentru ca efectiv nu le pasa. Nu e doar vina profesorilor. E urat sa generalizezi. Eu personal cunosc profesori care predau la liceu si profesori universitari de la care chiar am avut ceva de invatat.
    Daca tot ai atatea de comentat si iti este mila de elevi si studenti, poti urma tu modulul psihopedagogic, sa-i “inveti mai bine”.

  • @Adrian, jumatatea dintre elevi nu au putut promova examenul de Bacalaureat pentru ca nu au putut copia precum in alti ani. Asta ce iti spune? ca erau pregatiti? sau ca nu le pasa? daca nu le pasa atunci nu-i interesa nici sa copieze in alti ani. As vrea sa vad si eu tanarul ala pe care nu-l intereaza daca are sau nu luat examenul de Bacalaureat.

    Sunt perfect de acord cu tine ca exista profesori buni si profesori prosti, in atatia ani de scoala am intalnit si eu profesori de toate soiurile. Avand in vedere cam trecut prin scoli de calitate pot sa iti spun ca in acestea numarul profesorilor buni este net superior celor mai prost pregatiti.

    Problema este ca in Romania nu exista doar scoli de calitate, acestea le putem numara pe degete. Aici intervine o alta intrebare de ce nu avem doar scoli bune? Pentru ca in cele care nu sunt “bune” avem profesori slab pregatiti, profesori vai de mama lor… (prin scoli a se intelege de la scoala primara pana la facultate)

    Si ca sa iti raspund si la ultima provocare, eu nu o sa ma fac niciodata profesor, cel putin in Romania, pentru ca am sperante mult mai mari de la viata asta decat un salariu mizerabil si statul in fata a zeci de elevi/zilnic zilnic. Stiu ca pot mult mai mult de atat. 🙂

  • no pisi, ai niste texte … si ce diferenta e intre blogul asta si celalat, parca nu te mai recunosc, dar imi place, stii ca spuneam ca eu nu te citesc, dar am mintit, din cand in cand imi place sa mai intru sa vad ce-ti poate capul si sunt placut surprinsa.

  • @ Stefan, tocmai salariile mici si conditiile de toata jena sunt motivul petru care numai ratatii stau in invatamant. Ceilalti care sunt profesionisti pe domeniu sau pleaca pe posturi in strainatate sau se indreapta spre cercetare sau ajung in multinationale, lingvistii exceptionali ajung translatori sau interpreti, economistii lucreaza la firme private, absolventii de geografie se indreapta spre turism de unde se scot bani frumosi pe sezon muncind in alte tari si lista poate continua. Este nevoie de o triere din fasa a pedagogilor in primul rand pentru ca un profesor bun este automat si un pedagog bun. este nevoie de salarii competente pentru ca munca de profesor presupune instruire continua, materiale care trebuie cumparate atat pentru studiu individual cat si pentru munca la clasa. Cei care lucreaza in acest domeniu nu prea pot sa mai obtina un job part-time altundeva tocami din cauza volumului de munca, mai ales pentru profesorii de romana spre exemplu. Cei de la engleza si alte limbi straine mai fac o traducere ceva dar si ei au nevoie de dictionare care nu sunt tocmai ieftine la fel si de workshop-uri de perfectionare care nu sunt toate pe gratis. Se aplica acelasi principiu ca si in comert , daca ai bani iti cumperi lucruri frumoase si de calitate. Daca nu ai bani te multumesti cu ce prinzi, daca te loveste norocul poate dai peste ceva de calitate si ieftin. E simplu ca buna ziua, oferi resurse, faci investitii, te preocupi la nivel de minister de educatia copiilor si obtii rezultate. Atunci cand investesti in ceva iti permiti sa ai si pretentii, fara investitii e putin dubios sa pretinzi foarte mult. Tara noastra de mult nu mai investeste in viitorul ei care este exclusiv compus din educatie, sanatate, programe sociale de calitate. Societate romaneasca inca nu intelege faptul ca tinerii reprezinta viitorul si ca asa cum ii formezi asa ii ai. Romania nu este o tara bogata care sa isi permita sa scoata analfabeti care sa traiasca din ajutoare sociale si din acest motiv suntem in declin continuu. Ne fortam sa scoatem analfabeti care ajung sa comita infractiuni in tarile dezvoltate.

  • Hai salut ! In primul rand felicitari Teodora pentru un articol bine scris, cred ca ceva de genul ar trebui inmanat ca pliant atunci cand vrei sa iti inscrii prima oara copilul la scoala, si sa semnezi ca intelegi riscurile si etc, la fel ca la medic.

    Sunt de’accord cu voi ca e nevoie de mult mai mult pentru a deveni profesor, decat sa cunosti un domeniu, si sa treci de un examen cu 2 intrebari. Cu totii am avut acei profesori care ne tineau cu gurile cascate, absolut nimeni nu misca, si eram atenti la fiecare cuvant pe care il scoate, sunt acei oameni care chiar au vocatie, si ai invatat la materia lor chiar daca nu iti placea, doar din respect. Intr-adevar e greu sa atragi asemenea oameni in invatamant deoarece salariile sunt jalnice, dar am avut profesori (in special in facultate) care chiar daca aveau un job intr-un domeniu in care aveau succes, veneau sa predea doar pentru placerea de a face acest lucru.

    Pentru Stefan care spune ca are planuri mai mari in viata decat sa stea ore intregi in fata unor copii, pot sa ii spun doar ca jobul acesta, cel putin teoretic, pare cel mai nobil lucru pe care poti sa il faci, sa formezi o intreaga generatie, sa faci o lume mai buna, prin simplul fapt ca stai ore in sir in fata unor copii.

    Acum sa revin putin la subiect, eu cred ca principala vina in faptul ca tinerii nu mai sunt orientati spre invatare, este imaginea care le este proiectata. In filme si emisiunile de la TV rareori sunt apreciate personale care au invatat si au muncit sa obtina ce vor de la viata, in timp ce persoanele care exceleaza la invatatura de obicei sunt marginalizate social si ajung sa devina adulti frustrati, care se exteriorizeaza pe copiii lor si pe persoanele din jur.

    O alta problema este curiculumul invechit care inca este folosit la nivel global, se vorbeste de multe ori de acea scoala a vietii, scoala care te invata sa te descoperi (prin experiente, calatorii, etc.), lucru care dupa parerea mea este foarte important. Multe persoane se trezesc ca au terminat facultatea, si se angajeaza intr-o companie, si isi dau seama ca urasc ce fac, si duc o viata mizerabila. Copii ar trebui ajutati de mici sa isi descopere talentele, orientarile etc.

    Acum, cu totii vorbim de probleme, dar de solutii, prea putina lume vorbeste. Cred ca principalul lucru pe care il putem face, este, la fel cum face Teodora, sa informam lumea, dar si sa influentam oamenii din jurul nostru. Cu totii avem un nepot, un verisor, un vecin, daca nu chiar un copil propriu, pe care putem sa il indrumam sa nu ajunga la fel ca cei despre care se discuta in postarile anterioare. Mai ales in ziua de astazi, cand internetul permite accesul la atatea informatii, despre toate domeniile care i-au interesat vreodata pe oameni, nu cred ca mai exista nici o scuza, degeaba dam vina pe profesori, si pe mai stiu eu cine, pana la urma copii petrec doar o parte din timp la scoala, chiar daca timpul ala e pierdut cu prostii, daca ne implicam si noi, sunt sigur ca rezultatele vor fi vizibile in cateva generatii.

    O zi faina !

  • Cum le stiti voi pe toate! La ce v-ati mai dus la facultate daca profesorii vostri sunt prosti? Ce vreti sa invatati de la ei? De ce nu-i puneti la zid pe toti profesorii (de liceu sau din mediul universitar)?…. ca doar nu aveti nimic de invatat de la niste ratati…uite ca n-au plecat toti la multinationale, nici nu sunt toti translatori sau fabulosi promoteri ai turismului….s-au ales acum cu epitetul de ratati…felicitari!

    • Dupa tonul comment-ului dumneavoastra imi dau seama ca nu prea va place meseria pe care o practicati. Un comment ce tradeaza frustrare.
      1. M-am dus la facultate pentru ca am vrut ceva mai mult decat 12 clase din care 10 obligatorii incorsetate intr-un sistem depasit.M-am dus la facultate ca sa invat, de la profesori, de la situatii, de pe “teren”. Am profitat de oportunitati pe care cei 12 ani de scoala intr-un sistem ca o linie mecanizata de productie, nu mi le puteau oferi.
      2. Nu-i pun la zid pe toti profesorii pentru ca nu toti sunt la fel, am avut noroc in liceu si la facultate de oameni care mi-au dat impulsul de a merge mai departe, oameni ce mi-au starnit curiozitatea, oameni care au reusit sa salveze o lectie plictisitoare si s-o faca digerabila, oameni care au resit sa gaseasca solutii si pentru cele mai problematice situatii. Nu stiu cata experienta aveti dumneavoastra, si poate aveti destula dar nu vedeti padurea din cauza copacilor, dar eu in 3 luni de modul am inteles ca un copil trebuie asistat, indrumat spre cunoastere. Tu ca profesor nu esti detinatorul adevarului absolut si dai si celorlalti din intelepciunea ta, intelepciune este peste tot, trebuie doar sa ajuti copilul s-o gaseasca. Si atunci vin si va intreb, copiii ce invata de la dumneavoastra?
      3. N-au plecat toti la multinationale(sau alte cai) pentru ca ori au fost prea lasi, ori s-au gandit ca pe vreme de criza merge sa fac ceva ce nu-mi place si toti sa ma faca prost pe niste bani putini dar siguri. N-au plecat pentru ca poate sunt foarte pasionati de ceea ce fac, sau sunt masochisti.
      Si de la ratati avem de invatat.

      • Deci concluzia voastră este k acești “ratați” cum ați numit profesorii, ar trebui sa se lase de meserie, atunci va întreb eu pe voi cine o sa predea noilor generații? Majoritatea tinerilor fug de meseria de profesor pentru că este plătita prost și de ce si-ar bate capul cu copii când ar putea sa facă altceva, comparație a unui salariu de profesor debutant este egală cu a unui vânzător, la vânzător nu îți trebuie facultate (când s-a zis în comentariile de mai sus în legătură cu salariile), o alta chestie nu e chiar așa de ușor sa fii profesor, trebuie sa stați bine cu nervii, sa fiți în continuă învățare. Eu am terminat facultatea și modulul acum 4 ani dar abia acum m-am înscris pt titularizare, de la terminarea facultății pana acum am lucrat în mai multe domenii, munca de teren în cercetare Geologica și munca de birou, am trecut prin multe, puteam foarte bine sa mă înscriu în învățământ la terminarea facultății dar nu am făcut-o pt că nu mă simțeam pregătită să învăț alți copii, nu trecusem prin greutățile vieții, nu eram destul de matură în gândire pt predare!!! Vorbești ca examenele din timpul facultății au fost ușoare când ai făcut modulul, dar îți garantez ca dacă ai dorii sa te înscrii la titularizare se schimba lucrurile, te rog sa arunci o privire la subiectele de titularizare din anii trecuți k aceste subiecte sunt naționale, nu știu ce examene ai dat tu la modul dar la mine nu a fost ușor, am avut multe etape de verificare pt obtinerea certificatului psihopedagogic!!! Apropo dak tot vorbești de rau profesorii, ar trebui sa-ți aduci aminte de timpurile când ai fost eleva, cum te comportai cu profesorii, ai fost de nota zece? Zici ca mai mult de jumătate de copii nu trec Bacalaureatul din cauza profesorilor ca nu sunt competenți, în prezent elevii au mai multa autoritate decât un profesor, se plâng la părinți de orice lucru nu le convine! Procesul de predare-învățare trebuie sa existe ca la final sa fie rezultatul așteptat, partea de predare îi revine profesorului iar partea de învățare îi revine elevului, dacă acesta nu dorește sa învețe din diferite motive (exemplu: situația familiara) atunci nici sa te aștepți ca acesta sa treacă examenul!!!

        • Salut!

          Draga Oana, in primul rand nu pot sa nu observ cat de deranjanta este folosirea literei “k” in expunerea ta. Ma intristeaza ca ai o anumita varsta, ai terminat o facultate, esti inscrisa la titularizare si tu te exprimi in acest fel.
          In al doilea rand, consider ca zici doar jumatati de adevar in comment-ul tau, ti-as recomanda sa citesti un comment de mai jos semnat de Iony, puncteaza foarte bine problema.
          Nu in ultimul rand as vrea sa mentionez ca acest post a fost scris la o varsta relativ frageda si nu mai reprezinta 100% convingerile mele. E plin atat de greseli de exprimare cat si de gandire, dar nu am ce sa fac, asta am simtit eu atunci. Consider problema instruirii profesorilor una foarte importanta si daca nu se va schimba ceva in Invatamant asa cum se intrezareste a se schimba in Sanatate o sa ajungem foarte rau. Copiii vor pica la mijloc si chiar nu e vina lor.
          E foarte ciudat ca acest post primeste comentarii chiar si dupa trei ani de la data scrierii lui.
          Bafta la titularizare, sper sa ajungi sa vezi altfel lucrurile pana vei preda copiilor!

          PS> si sa stii ca am fost o eleva relativ buna, cam in top 5
          PPS> ma scuzi ca nu scriu cu diacritice, imi rezerv acest drept avand in vedere ca scriu pe propriul blog

          • Draga Teodora,
            Ce-ar fi sa incercati voi toti,care considerati ca e asa usor sa fii profesor si ca trebuie sa ai pe langa facultate,cel putin 2 masterate,sa veniti in invatamant macar ca suplinitori. Si ca suplinitor se da examen si nu e deloc usor. Arunca-ti o privire si pe subiectele de la examenele de titularizare. Si pentru ce?salariul meu de ex. este echivalent cu al femeii de serviciu din scoala. E usor de criticat din afara, chiar sunt curioas daca in curand o sa mai vina cineva sa predea..nu cred,este prea mare bataie de joc iar responsabilitatea este una foarte mare. Inainte profesorii terminau o facultate..nu nu stiu cate cursuri si mastere si uite ca noi am reusit sa invatam. Cine vrea,invata. Eu sincer doresc sa ma retrag din invatamant. Prea multe asteptari..cand suntem platiti mai prost ca femeia de serviciu. Ce ati vrea voi..nu inteleg…profesorii nu sunt genii si nici sclavii vostri!

  • bine punctat

  • Foarte bun comentariul tau, pertinent si la obiect. Mi-a placut insa si concluzia ce tradeaza totusi pozitia ta evidenta fata de profesori, chiar daca recunosti ca nu toti iti pareau niste ratati in liceu sau in primul tau an de facultate. Degetul meu aratator nu era indreptat inspre constatarile tale referitoare la modulul pedagogic si la modalitatea prin care unui licentiat ii sunt testate abilitatile de “dascal”, ci inspre formulele ultime si comentariile dogmatice de genul “orice ratat poate fi profesor”…. Iar tu, Teodora, vei intelege ca pasiunea nu tine de foame intr-o lume in care ai inceput sa constati ca “orice ratat poate fi profesor”….in acest punct ar trebui sa resimti frustrarea mea despre care vorbesti….. in rest, incearca sa nu te asezi pe pozitii finale ca un “detinator al adevarului absolut”. Si sa nu uiti ca dupa cele doua intrebari, cei mai multi se poticnesc la examenele de titularizare si astfel drumul lor spre profesorat ia sfarsit inainte de a incepe… sau ceea ce este mai grav, se poticnesc in fata elevilor… de unde probabil analogia generalizata profesor – ratat.
    Numai bine!

  • Draga mea…
    Doar daca tu nu ai simtit placerea de a merge la cursuri si seminarii DPPD asta nu inseamna ca ele nu se tin,si ca materia nu este parcursa.Ideea e urmatoarea:Chiar si inainte de aparitia modulului psihopedagogic existau profesori slab pregatiti.Problema nu mai sta demult in modul de predare ci de atitudinea elevilor fata de materie,scoala si societate
    Ai dreptate,evident se poate mai bine si punctul tau de vedere e destul de coerent cu realitatea.Succes pe viitor

  • Vedeti ca induceti in eroare. Modulul nivel I nu a fost scos niciodata. S-a dorit ca in locul modulului nivel II sa se introduca masterul didactic de 2 ani. Eu daca am facut un master, pe acesta didactic trebuia sa-l platesc. Totul a fost pentru bani, nu pentru pregatirea cadrelor didactice.

  • Buna ziua, puteti va rog sa ma ajutati cu un sfat? Unde as putea sa fac modulul de psihopedagogie sunt proaspat absolventa a scolii postliceale si as dori sa fac si modulul de psihopedagogie

  • Waw imi cer scuze de greseli

  • Daca nu fac acest modul nu pot sa predau?

  • Cu facultati, cu module psihopedagocice sau fara eu consider ca profesorii sunt cei care trebuie sa se schimbe in bine….stim toti nu au bani, nu au salarii….unii in schimb predau matematica, romana si engleza si nu impart banii cu nimeni (impozite pentru spitale si scoli, etc.)
    Daca promotii intregi de copii au note mici la intrarea in liceu – eu una m-as intoarce si la profesori. Daca generatii intregi nu i-au BAC-ul eu una m-as uita putin si la profesori. Si cand le vad notele de la titularizari imi ajunge si imi raspund singura de ce copiii au rezultate asa de sumbre! Dar oare pana acum a “platit” vre-un profesor ca trage mata de coada????? Daca i-am filma ce fac la ore si cum predau mai mult de jumatate ar fi buni de dat afara iar unca un sfert ar demonstra ca sunt cu probleme la cap si s-ar cere internati. Nu castigam bani nici noi parinti dar daca ne-am bate joc pe la munca am ramane fara serviciu. Trebuie cantarit bine….ori ii paltim bine dar ii si verificam bine si cine nu face fata pleaca la sapat campul; ori bagam oameni cu chemare pentru aceasta meserie, bine verificati, chiar si incognito ( o filmare, o examinare , etc).

Leave a Reply

%d bloggers like this: